Indonesie, Sumatra, Java, Bali. - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van AdenGerdaindonesie - WaarBenJij.nu Indonesie, Sumatra, Java, Bali. - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van AdenGerdaindonesie - WaarBenJij.nu

Indonesie, Sumatra, Java, Bali.

Door: Ad

27 Juli 2015 | Indonesië, Tangkahan

Maandag 27 juli
We hebben er naar uitgekeken, maar nu is het zover s'morgens heeft Marco ons naar het vliegveld gebracht.
Hier ontmoeten we Jeanet en Kees waarmee we de komende drie weken mee optrekken.
Na 1 1/2 uur vertraging door het weer vertrekken we om 13.30 uur.

Dinsdag 28 juli
De tussenstop is op het fraaie vliegveld van Maleisie we kunnen door de eerdere vertraging nu gelijk vertrekken naar Medan op Sumatra.
We hebben een korte nacht gehad het is nml. 5 uur eerder hier en ca. 9.00 uur en hebben de hele dag voor ons.
Onze chauffeur en gids hadden we gelukkig snel gevonden hup inladen en rijden.
Ja dat rijden hier in een zeer drukke stad als Medan is toch wel ietsje anders dan in Nederland.
Het is een enorme drukte op straat alles rijdt door elkaar en met getoeter en armgezwaai wordt alles geregeld, ze zijn een meester in het elkaar net op een paar centimeter te missen.
Onze chauffeur is ook heel goed hierin.
Na een eertse stop, bij een voor Sumatra begrippen net restaurant, hebben we onze eertse maaltijd genuttigd.
We zien ook gelijk dat het heel veel armoede is en dat ze vaak leven in kleine "huisjes" met een heel klein winkelte/werkplaatsje erbij.
Onderweg naar Tangkahan de eco jungle lodge zien we nagenoeg alleen maar plantages met palmbomen voor de bekende palmolie een enorme industrie hier
Ook de weg wordt naarmate je meer naar de jungle komt slechter kortom keien, gaten maar geen asfaslt meer we worden echt door elkaar gehutseld mij hoor je thuis niet meer over die paar verkeersdrempels.
Voordat we aankomen bij de Jungle Lodge moeten we lopend een enorme touwbrug over de rivier nemen, echt leuk maar niet voor iedereen.
Jungle welkomstdrankje gekregen in het open restaurant bij de rivier en naar onze lodges gegaan wel heel erg basic dan wat we gewend zijn maar wel met balkon en hangmat.
Snel nog even zwemmen in de stromende rivier bij ons restaurant aan de rand van de Jungle daarna eten in het "restaurant" we zien dan ook al de apen uit de jungle komen naar de rivier, ook hebben we live muziek gitaar met sumatraanse liederen.
Het is om een uur of zes al donker en we gaan op tijd naar bed lekker slapen onder de klmboe met oerwoud geluiden om je heen en deuren die nauwelijks op slot kunnen.
Gelukkig slapen Kees En Jeanet naast ons en kunnen we elkaar letterlijk verstaan in dit geval echt een goed gevoel.

Woensdag 28 juli
Na het jungle ontbijt in het open restaurant , waar je trouwens alleen met blote voeten mag lopen, gaan we op pad met onze gids een half uur lopen naar de Indonesche bos olifanten.
Daar aangekomen even bij de olifanten rond gekeken er is ook een kleintje van 1 week oud ja en nu al ondeugend.
We moeten ook de armen uit de mouwen steken, de olifanten worden opgehaald met staart aan slurf met z'n allen op naar de rivier.
Daar aangekomen moeten ze eerst naar het olifantentoilet even urineren en hun behoeften doen en als het wat moeilijk gaat geen probleem de oppasser help graag met de hand stimuleren.
Klaar, hup het water in op commando's gaan ze liggen en mogen wij de borstelen/boenen met keiharde borstels, daarna kan diegene die het wil een douche van de olifant krijgen.
We geven ze te eten ze pakken de bananen en suikerriet super handig aan met de slurf wat een handig ding is dat voor die olifanten.
Terug bij het kamp worden de zadels, nou ja zittingen welke met een soort katrol worden aangespannen omgedaan.
Bij een speciale opstapplaats mogen we op de olifanten hierna volgt een onbeschrijfwelijke tocht door de jungle, rivier enz. terug naar onze lodge onderweg mag ik zelf ook even voorop zitten met me handen op de kop van de olifant met zijn keiharden zwarte haren.
In de middag verkassen we naar Bukit Lawang een rit met de Jeep even later begrepen we waarom deze weg, nou ja weg, is niet met een normale auto te doen.
We schudden uit elkaar zo hobbelig onderweg vliegt de achterdeur nog open, geen probleem we kappen even een stukje bamboe slaan dit ertussen en gerepareerd echt ecoreparatie.
In Bukit Lawang aangekomen blijken we weer een touwbrug over te moeten, we gaan er aan wennen.
Een prachtige omgeving ziet er fantastisch uit de lodges zijn ook beter.
We blijven hier 2 nachten na het eten in het mooie restaurant wederom geheel open en met een heel bijzondere ober gaan we naar bed maar niet zonder dat ik met Kees even van een wiskey heb genoten in dit voornamelijk moslim land.

Donderdag 30 juli
Vroeg op, 6.00 uur, we gaan snel ontbijten want er staat een jungletour te wachten en hopen oerang oetangs te zien.
Gelukkig is de harde regen van 's nachts opgehouden en is het prima te doen.
Met onze eigen speciaal hiervoor opgeleide gids de jungle in
Aardige vent met de naam Sugar waarschijnlijk een nickname.
Prachtige natuur wel even klimmen maar zeker goed te doen.
Onderweg zien we tamme oerant oetangs, deze komen uit de bomen en kunnen we ook voeren.
Heel rustig zijn ze alles gaat in slowmotian wat een prachtige beesten van dicht bij.
Ook zien en horen we heel luid de makaken.
"s Middags op advies van onze gids met 4 bectjacs (karretje met motor aan de zijkant) prive rondrit gehad langs de lokale bevolking rijstfabriekje gezien bij iemand geweest die palmsuiker maakt, langs de diverse bomen met vruuchten gereden en uitleg gehad ontzettend interresant. Voor onze begrippen leven deze mensen heel basic met zeer weinig middelen het lijkt wel 100 jaar terug in de tijd, behalve de kleuren televisie en de mobiel dan.
Terug 's avonds in het restaurant gegeten en gepakt de volgende dag verhuizen we naar Medan.

Vrijdag 31 juli.
Vanuit Bukit Lawang verkassen we naar Berastagie een redelijke weg onderweg stoppen we in een soort chinees restaurantje om wat te eten en te drinken, het gaat allemaal niet snel en de cola is "sold out" ook de sprite is op. Onderweg zien we prachtige uitzichten over de nog mooie resterende natuur van Sumatra.
In Berastagie aangekomen gaan we een lokale groente en fruit markt bekijken iedereen zit hier met zijn eigen stalletje, ik vraag me af hoe ze alles moeten verkopen.
We komen aan in een nu voor onze begrippen luxe hotel groot ruim en met een fraai uitzicht op een vulkaan (sinabung) welke sinds kort weer actief is dit is ook te zien als we gaan zwemmen.
In het mooie zwembad ligt de as van de vulkaan nog op de bodem bij elke stap in het water zie de dit opdwarrelen.
We eten in het grote wat ongezellige grote restaurant van het hotel.
Bier is meer dan europeese prijs dus dat nemen we niet het personeel bediend ons er kan geen lachje af heel erg moslim.

Zaterdag 1 augustus.
Transfers zijn altijd vroeg en gaan we op weg naar het eiland Samosir in het bekende Toba meer.
We moeten wel op tijd zijn voor de ferry anders kunnen we niet mee.
Onderweg genieten we boven aan de voormalig krater van de supervulkaan wat het Toba meer nu is van een prachtig uitzicht over het meer. Het grootste en diepste (ca 450 m) zoetwater meer van Zuid Oost Azie.
Ruim op tijd zijn we bij de ferry maar deze is vol en gaat weg, 3 uur wachten tot hij weer terug is de tijd doden met in een plaatselijk tentje thee drinken en wat gefrituurde lekkernij eten het tentje verkoop echt ook van alles. Even op de pier gelopen en langs de primitieve viskwekerijen van Talapia.
Met de oude ferry de oversteek gemaakt waarna op het Batak eiland een rit naar het mooie aan het water gelegen Tolede inn hotel. Onderweg nog even gestopt bij een oud verblijf van een van de vele Koningen hier door onze gids uitleg gekregen van hoe ze vroeger leefden. Eind van de middag een wandeling met Kees gemaakt in de omgeving van het dorp prachtig je ziet gelijk dat de Bataks schoner zijn het afval wordt in ieder geval niet gewoon op "straat" gemikt.
We verblijven 2 dagen op deze mooie plaats geen straf.

Zondag 2 augustus.
Op naar de Batak tradities met de duidelijk herkenbare woningen met een soort zadeldak, diverse locaties met deze woningen bekeken. Later door een straatje vol met souverniertentjes (hoe kunnen ze dat allemaal verkopen?) naar het Batak museum hier met een speciale sjerp als respect naar binnen waar de speciale Batakdans wordt opgevoerd.
Terug in het hotel hebben we een moment voor ons zelf om te genieten van dit mooie meer.

Maandag 3 augustus
De tijd op Samosir zit er weer op 's Morgens vroeg weer op transfer naar Medan.
De ferry is deze keer niet vol en we hebben gelukkig een vlakkere weg dan de heenweg onderweg zien we de plantages van rubberbomen afgewisseld met die van palmbomen voor de palmolie al de plantages zijn grotendeels in buitenlandse handen.
In Medan aangekomen voor ons weer de onwijze chaos in het verkeer, waar bij ons het verkeer met 1 vinger wordt geregeld doen ze het hier met de claxon het liefst om de 10 meter. Maar ondanks dit heb ik in al die tijd geen ongeluk gezien in dezelfde tijd in Nederland zijn dat er vaak meer.